Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




torsdag 1. desember 2011

Brodering av monogram

I ledige stunder gir brodering meg mye glede. Jeg har i flere år jaktet på gamle mønster på monogram i plattsøm og korssting og blir like glad hver gang jeg kommer over noe.





Jeg har googlet, noe som er ganske tidkrevende. Og endelig fant jeg en fantastisk side over en rekke gamle monogram. Da jeg synes det er kjekt å dele med meg, gir jeg gladelig adressen videre til dere.



Her er det mange flotte monogram!






Jeg har tråklet fast et stykke aida stoff (et slikt stoff som man broderer korssting på) på det stoffet som skal få monogrammet.




På forhånd har jeg markert hvor jeg vil monogrammet skal sitte. Etter at det er ferdig brodert, vasker jeg det hele. Når det er tørt, klipper jeg så langt inntil broderiet som mulig før jeg begynner å trekke ut trådene.




























Bildet viser hvordan jeg trekker ut trådene. Det andre viser stoffet med ferdig påsydd monogram.


Den gamle broderisaksen i sølv måtte få være med på bildene:-)


I neste innlegg skal jeg vise hva som har fått monogram. At det er noe til julebruk kan jeg det minste røpe:-)


Tusen takk for så mange koselige hilsener!!!! Dem setter jeg pris på!! Og et hjertelig velkommen til nye følgere som jeg håper jeg kan gi inspirasjon til!


Ha en god dag!!

Klem fra Hjørdis

21 kommentarer:

  1. Så fint, slikt har jeg aldri prøvd meg på, men man skal aldri si aldri. :) Ha en flott 1 desember, regner med det er regn og vind hos deg også. Her ligger møbler strødd ute på altanen.

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  2. Å, så fint det var! Og på innlegget nedenfor så jeg nederst på et pyntehåndkle. Etter at jeg tok inn en hylle i nettbutikken min som har stokk for å henge opp slike har jeg vært på utsikt etter slike håndduker. Selv om jeg egenlig ikke har plass for det på mitt eget kjøkken :) Må se nok en gang på denne bloggen din. Her er det mye fint, ser jeg!

    SvarSlett
  3. Oj,so fint Hjørdis!!!! Er ikkje so flink å brodere, men kunne godt tenke meg å prøve:)Takk for at du deler.

    Som Pippi seier:"Dette har jeg aldri prøvd,så det får jeg sikkert til"...eller noko i den dur;)

    Kos deg♥
    Klem få Mette.

    SvarSlett
  4. Heia Hjørdis
    Så flink du er, blir kjempefint.
    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
  5. Du verden så morsomt at du viser dette ! Aldri visst at det var sånn det ble gjort :))
    Tusen takk !

    Klem ♥

    SvarSlett
  6. Så fint det var. Nå lærte jeg noe nytt. Det har jeg lyst til å prøve en gang. Takk for fin inspirasjon :) Ha en fin desemberkveld
    Klem , Trude :)

    SvarSlett
  7. Å sette bilder sammen det kan jeg nok prøve å lære deg om du vil. :) Jeg bruker photoscape så om du laster ned det/eventuelt har lastet det ned så kan vi jo ta et lite kurs på telefonen. Bare send meg en melding i innboksen min så kan vi gjøre en avtale om du vil.

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  8. ÅÅÅ TUSEN takk for tipset, har lenge ønsket å finne oppskrifter på monogrammer, må nesten prøve meg på et snart. M'en din ble kjempefin :))

    SvarSlett
  9. Så nydelig monogrammet ble! Jeg slet litt med at det jeg broderte ble skjevt når jeg dro ut trådene etterpå, så jeg har begynt å bruke soluble canvas som løser seg i vann. Kjempeenkelt, men et litt dyrere alternativ.
    Ha en flott kveld!

    klem Mona

    SvarSlett
  10. Las letras son muy elegantes,me encánta el punto de cruz.muchos saludos de Sara.

    SvarSlett
  11. Underbart vackert monogram i gammaldags stil! Jättefin blogg du har!
    Anneli!

    SvarSlett
  12. Så flott det var med rødt monogram. Flink du er som brodere monogram selv.
    Jeg har hvite monogram på noen gamle putetrekk.

    Klem

    SvarSlett
  13. Hei Hjørdis!!
    Mongrammer er bare så nydelig!
    Gamle tekstiler med monogram på er gull verd her i huset :o)
    Koselig stemning i innlegget under her ...så fint å bruke den gamle kassen til adventstake!

    Ønsker deg en fin fredag :O

    SvarSlett
  14. TUSEN TAKK Hjørdis.
    jeg syr selv monogrammer etter samme metode og har noen koselige alfabet. Men ikke dette.
    Så skjønt med den borden under også.

    TAKK for at du deler så raust :o)

    God klem fra Anne på landet.

    SvarSlett
  15. Tusen takk for lykkeønskninger Hjørdis!
    Nå er den overstått og jeg føler at det gikk bra! håper bare jeg har tolket oppgaven på riktig måte :o)

    ha en god helg
    Klem fra meg!!

    SvarSlett
  16. Nå jeg sette meg ned å prøve snart :) Men åssen vasket du det? (grader osv)
    Tusen takk for tipset :)

    Klemmer

    SvarSlett
  17. Sååå nydelig, Hjørdis, du er jo bare sååå flink med hendene! Hadde en mamma som var så flink til å brodere og selv sydde jeg også litt før, men nå ser jeg så dårlig, så det blir ikke noe med meg lenger. Kjenner likevel at jeg får lyst til å prøve når jeg ser på bildene dine. Er veldig spent på hva resultatet av ditt arbeide blir, følger med vet du! :) Så skjønn en broderisaks du har, en skatt det der! Ha en fin kveld! :)

    Hilsen Lene i Annekset

    SvarSlett
  18. Du er utrolig flink med hendene dine!Så fint!Jeg syns det er så fint med rødt på det hvite:)

    SvarSlett
  19. Så fint dette ble. Og nå skjønner jeg hvordan man klarer å sy korstingsøm på bommullstøy. Jeg er ikke sikker på om dette er noe jeg selv kommer til å kaste meg ut i, siden jeg har heller svake evner når det gjelder håndarbeid. Men du verden så fint det er. Jeg misunner de som har både evner og tålmodighet. Ha en strålende adventSøndag

    SvarSlett
  20. Vakre monogrammer! Og en så god tips. Takk. Har vært innom nettstedet, her er mye.

    Ønsker deg en god adventstid.

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)